ییس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به درستی اجرا نمی‌شود

رییس هیات مدیره نظام پرستاری تبریز از اجرای قانون مربوط به تعرفه پرستاران انتقاد و با اشاره به اصلاحیه های متعدد آن طی چند سال اخیر، یادآور شد: قانونی که باید اجرا می شد اکنون به درستی اجرا نمی‌شود و به همین دلیل تاکنون پنج نوبت اصلاحیه خورده است.

به گزارش فلق پرس به نقل خبرگزاری ایرنا، « مهدی ظلی» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسب هفته پرستار، اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی جامعه پرستاری اعمال تعرفه های کنونی پزشکان برای این قشر است.

وی کمبود پرستار را یکی از مشکلات و چالش های اصلی نظام درمان و سلامت کشور و آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: بدون تردید آسیب و تهدید این مشکلات به مردم و به خصوص بیماران بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی بر می گردد که اگر نسبت به حل و فصل آنها اقدام نشود آینده نظام درمان و بهداشت کشور دچار لطمات جبران ناپذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای پر کردن خلاء های ناشی از کمبود پرستار ناچار به دست اندازی به اوقات غیرکاری نیروهای انسانی موجود هستیم، یادآور شد: بر این اساس پرستاران ناچار به تحمل اضافه کاری ها هستند و مطالبات این بخش نیز با تاخیر پرداخت می شود.

ظلی با اشاره به پایین بودن ساعات اضافه کاری جامعه پرستاری اظهار کرد: نیروهای جوان که تازه جذب نظام سلامت شده اند ارقام پایین دریافت می کنند که این امر انگیزه ادامه فعالیت را از بین برده و شاهد خروج تعدادی از پرستاران بودیم و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به خاطر پرداخت معوقه های تعرفه ای سال گذشته پرستاران آذربایجان شرقی، گفت: از این نظر استان ما رتبه اول کشوری را در اختیار دارد که اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال در سه مرحله به حساب پرستاران شاغل واریز شد.

ظلی با بیان اینکه پرداختی معوقات تعرفه ای یاد شده مبتنی بر عملکرد و ثبت کارکردهای هر پرستار در سامانه مربوطه است، تفاوت در میزان پرداختی ها را طبیعی دانست و اعلام کرد: در صورت ایراد و هر گونه مشکل نظام پرستاری استان آمادگی هر گونه پیگیری را دارد.

وی در عین حال از اینکه هنوز دانشگاه علوم پزشکی تبریز معوقه های تعرفه ای پرستاران در سالجاری که هشت ماه از آن سپری شده است را پرداخت نکرده است، انتقاد کرد و گفت: لازم است مدیران و مسئولان در این رابطه نیز اقدام کنند تا بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود حل شود.

ظلی ارائه ۴۵۰ تا ۵۰۰ نوع خدمت از سوی پرستاران را نشانه ای بارز از سخت بودن و حساس بودن این شغل دانست و ادامه داد: آیا هم اکنون در کشور شغلی به اهمیت، حساسیت و تعطیلی نداشتن به اندازه پرستاری وجود دارد که مسئولان نسبت به رفع مشکلات آن اهتمام جدی نمی کنند؟

وی حل مشکلات عدیده جامعه پرستاری را نه فقط خواسته این قشر که مطالبه عمومی عنوان و بر تسریع در رفع آنها تاکید کرد.

وی با قدردانی از رییس جمهور که پارسال بر اجرای فوق العاده خاص پرستاران تاکید و بر اجرای آن اصرار داشت، از اینکه این قانون هنوز در احکام پرستاران درح نشده است، ابراز گلایه کرد و افزود: امیدواریم مسئولان تنها در روز پرستار سراغ این قشر نیامده و برای حل مشکلات عدیده آنها در طول سال همت گمارند.

 

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به درستی اجرا نمی‌شود
 “یوسف اشرفی” مدیرپرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۷۳ درصد جامعه پرستاری آذربایجان شرقی بانوان هستند

به گزارش ایرنا، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست خبری از فعالیت تعداد ۱۱ هزار پرستار در قالب پرستاری، کمک پرستار و اتاق عمل در آذربایجان شرقی به جز شهرستان های سراب و مراغه خبر داد و گفت: این تعداد پرستار در ۴۳ مرکز درمانی و بیمارستانی استان فعال هستند که ۲۸ واحد آنها دولتی است و بقیه توسط بخش خصوصی اداره می شود.

« یوسف اشرفی» ادامه داد: علاوه بر پرستاران فوق تعداد ۲۰۰ نفر از این قشر نیز به صورت شبانه روزی در مراکز بهداشتی استان شامل شهرها و بخش ها و روستاها مختلف به ارایه خدمات پرستاری مشغول هستند.

وی مجموع جامعه پرستاری آذربایجان شرقی اعم از شاغلان و بازنشسته ها را ۱۴ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر ۷۳ درصد مجموع پرستاران استان را بانوان تشکیل می دهند که این موضوع رفع مشکلات این قشر را چند برابر می کند، چون این افراد علاوه بر شغل پرستاری، مسئولیت خانه داری و تربیت فرزندان را نیز بر عهده دارند.

اشرفی از وجود پنج شهید سلامت پرستار در آذربایجان شرقی خبر داد و یادآور شد: در دوران شیوع ویروس کرونا این افراد با تمام توان و داشته های خود وارد میدان شده و اجازه ندادند شمار تلفات استان و کشور به حد بحرانی برسد.

وی کمبود تعداد پرستاران آذربایجان شرقی یکی از چالش های خاص حوزه درمان و بهداشت برشمرد و با تاکید بر اینکه هم اکنون این حوزه نیازمند یکهزار نیروی انسانی جدید است، ادامه داد: در صورت جذب نشدن این تعداد پرستار و با توجه به ایجاد و راه اندازی واحدها، مراکز و بیمارستان های جدید، آینده نظام سلامت و درمان منطقه دچار خلل های جبران ناپذیر می شود.

اشرفی وجود تعداد هفت هزار تخت بیمارستانی در آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس معیارهای جهانی برای هر تخت تعداد چهار نفر پرستار لازم است که این آمار در ایران و آذربایجان شرقی بسیار پایین است و با استانداردهای جهانی فاصله فاحش دارد.

به گفته وی به ازای هر تخت بیمارستانی در آذربایجان شرقی ۸۲ صدم درصد پرستار وجود دارد که این آمار در سطح کشوری معادل ۹۵ صدم درصد است.

وی با بیان اینکه ۹۰ نفر در سطح دکترا، یکهزار و ۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۹ هزار نفر در مقطع کارشناسی دانش آموخته پرستاری در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: از نظر وجود نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده در استان مشکلی وجود ندارد و عمده ترین مشکل در این راستا استخدام این افراد است.