در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز تصویب شد؛

تجویز واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به اشخاص حقیقی و حقوقی

عضو شورای شهر تبریز گفت: اینکه دو ماه پس از آغاز سال، کرایه افزایش پیدا کند، از نظر منطقی پذیرفتنی نیست. فقط به مولفه کرایه نباید تأکید کرد. باید امکان توزیع یارانه برای جلب رضایت بهره‌برداران را نیز بررسی کنیم.

 

به‌گزارش فلق پرس به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تبریز، در دویست‌وشصت‌وهشتمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز که در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد در خصوص واگذاری 109 دستگاه اتوبوس به اشخاص حقیق و حقوقی بحث و تبادل نظر شد.

روح الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه شورای شهر تبریز در دوره ششم خود تحرک قابل توجهی در حوزه اتوبوسرانی داشته است، به اقدامات انجام شده در این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه ناوگان، بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی، خرید و تعمیر اتوبوس‌های موجود از جمله فعالیت‌های ما در این حوزه بوده است.

رشیدی با اشاره به واگذاری ۱۴۶ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی، بر ضرورت ارائه گزارش تحلیلی و آسیب‌شناسی از عملکرد این اتوبوس‌ها تاکید کرد.

وی همچنین به مشکلات اقتصادی بهره‌برداران خصوصی اشاره کرد و گفت: باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. فارغ از اینکه این واگذاری و بهره‌برداری‌ها به نفع شهر انجام می‌گیرد، اما نمی‌توانیم فورا مجوز صادر کنیم مجوز یک کلمه است و مابقی مسائلی چون اجرا شدن آن و مورد استقبال قرار گرفتن برای ما بعنوان سیاست گذار شهری مهم است.

این عضو شورای شهر، نظام توزیع یارانه اتوبوس شهرداری را ناکارآمد دانست و خواستار بازنگری در این نظام شد.

رشیدی همچنین به مزایای دو نرخی شدن کرایه با کارت الکترونیکی و نقدی اشاره کرد و یادآور شد: وقتی از کارت الکترونیکی استفاده نمی‌شود، در واقع سیستم متضرر می‌شود. در پرداخت نقدی، کرایه مقداری بیشتر گرفته می‌‌شد که اثر این فعالیت مثبت تلقی شده بود و مردم به استفاده از کارت الکترونیکی تشویق شده بودند.

احد صادقی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تاکید بر حمایت از بهره‌برداران، بیان کرد: ضرورت موفق بودن این طرح منوط به حمایت از بهره برداران است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی رانندگان و مردم افزود: ما نیز به عنوان عضو شورا نمی‌خواهیم مردم فشار زیادی را متحمل شوند.

داوود امیرحقیان، عضو دیگر شورا، ضمن قدردانی از زحمات مسئولین حوزه اتوبوسرانی، به مشکلات حمل و نقل عمومی در روستاهای الحاقی به تبریز اشاره کرد و گفت: روستاهای الحاقی چون کرکج، مایان، کجوار، خلجان و… از لحاظ حمل و نقل عمومی مشکلات جدی دارند. این موضوع در نظر گرفته شود تا شهروندان این محلات نیز بتوانند از خدمات اتوبوسرانی این حوزه بهره گیرند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به محلات تبریز خاطرنشان کرد: همانگونه که به سهند خدمات ارائه می‌شود که باید در اولویت دوم شهرداری تبریز باشد، بایستی محلات تبریز در نظر گرفته شود.

علی راستی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز، با طرح پرسش‌هایی درخصوص قیمت اتوبوس‌های کارکرده، گفت: ما از دیگر هزینه‌ها می‌کاهیم، اما نمی‌گوییم که ارگان‌های مسئول کجا هستند. امروز انگار نه انگار که گرانی وجود دارد. وضعیت حمل‌ونقل شهری موجب شرمندگی شده است و نیاز فوری به اقدام داریم.

وی با اشاره به نقش شهرداری در پروژه‌های شهری گفت: شهرداری در تمام مشکلات پیشگام است. اما آیا حتی سیمان کافی برای پروژه‌هایش دارد؟ ما باید صادقانه بپرسیم سهم دولت در اتوبوس‌رانی چیست؟ اگر کمک نشود، این مسیر به بن‌بست می‌رسد.

روح‌الله رشیدی، عضو شورای شهر تبریز، در ادامه جلسه گفت: شورا در مقام تصمیم‌گیری است، هر هفته می‌پرسیم که چند دستگاه واگذار شده است؟ این‌ها باید جایگزین ناوگان فرسوده شوند. این کار فقط زمانی معنا پیدا می‌کند که در رضایت عمومی تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به ابهام در افزایش نرخ کرایه‌ها، اظهار کرد: اینکه دو ماه پس از آغاز سال، کرایه افزایش پیدا کند، از نظر منطقی پذیرفتنی نیست. فقط به مولفه کرایه نباید تأکید کرد. باید امکان توزیع یارانه برای جلب رضایت بهره‌برداران را نیز بررسی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: قرار شد رئیس مجمع نمایندگان استان مشخص کند که دولت چه کمکی در این حوزه خواهد کرد. ما توقع داریم که این واگذاری تا پایان تابستان انجام شود. شورا هم باید جرأت تصمیم‌گیری داشته باشد.

رسول برگی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با تأکيد بر به‌کارگیری حمل‌ونقل ترکیبی، گفت: وضعیت پایانه راسته‌کوچه فاجعه‌بار است. ایستگاه آخر اتوبوس و مترو باید یکی باشد. نباید در مرکز شهر تراکم اتوبوس داشته باشیم. این مسئله نیازمند ورود جدی و تصمیم‌گیری ساختاری است.

وی درباره مشکلات خط بی‌آرتی خیابان امام، اظهار داشت: وقتی مترو در دسترس است، وجود بی‌آرتی در همان مسیر معنا ندارد. این فقط یک هزینه‌کرد اضافی است.

عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه تلقی برخی شهروندان از اختصاص مینی‌بوس، نوعی توهین است، گفت: در بازدید از کارخانه اسنا اعلام شد که آماده تولید اتوبوس و میدل‌باس هستند و می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق، از این ظرفیت‌ها بهره گرفت.

اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از نحوه مدیریت فعلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خواستار تشريح شیوه خرید و واگذاری اتوبوس‌ها و میزان بلیت‌فروشی سال گذشته شد.

وی اظهار داشت: اگر مدیریت درستی با حضور افراد اهلیت‌دار صورت گیرد، وضعیت فعلی قابل اصلاح است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر لزوم استفاده از فرصت‌های موجود، پیشنهاد داد: می‌توان از طریق منطقه آزاد ارس، اتوبوس‌هایی با قیمت پایین‌تر و درعین‌حال مجهزتر تهیه کرد. حتی سایر ماشین‌آلات مورد نیاز شهرداری نیز از این مسیر قابل تأمین هستند.

چمنی افزود: اگر برای تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی، این خدمات حتی رایگان هم ارائه شود، می‌توانیم شاهد کاهش قابل‌توجهی در ترافیک شهری باشیم.

در ادامه، غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت منطقه آزاد ارس برای تأمین ماشین‌آلات شهرداری گفت: اگر اقدامات صورت گرفته به‌صورت مستند و شفاف ارائه شود، می‌توان بهتر تصمیم‌گیری کرد.

وی با انتقاد از طولانی شدن فرایند بررسی موضوعات، تصریح کرد: بخشی از این کندی ناشی از آن است که موضوعات در کمیسیون‌ها به‌طور کامل و دقیق بررسی نمی‌شوند.